De Koers van Coen van der Griend: “Maak de koers beter begrijpelijk!”

01 september
Beeld: TOURLAB

Tourlab vraagt bekende en onbekende Utrechters over hun verhaal bij de koers. Hoe zouden zij het wielrennen verbeteren? Vandaag: Coen van der Griend.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Coen van der Griend, 23 jarig afstuderend Vrijetijdsmanagement student aan de NHTV te Breda en tevens werkzaam als ZZP-er onder de bedrijfsnaam Coensultancy. Ik noem mezelf makkelijk gezegd gamedesigner maar houd me met een veel breder perspectief van speels ontwerp bezig. Je kunt hierbij denken aan creatieve manieren van communicatie, interactieve installaties ontwerpen en workshops geven.

Wat heb je met wielrennen in het algemeen en met de Tour in het bijzonder?

Bijzonder weinig. Een betere omschrijving is in dit geval een fascinerende afkeur. Het is niet dat ik de sport niet leuk vind, integendeel, ik weet en snap er te weinig van om er net zo van te kunnen genieten als meer ‘gangbare’ sporten als voetbal en/of hockey. Ik probeer wel altijd de Tour te volgen en te kijken, maar door mijn gebrek aan kennis en inzicht zijn alleen de laatste vijftien minuten van een etappe leuk omdat dat in mijn ogen pas de strijd losbarst.

Van welke innovaties maak je gebruik als je zelf aan het sporten/wielrennen bent? Denk aan apps, technologie (zowel digitaal als analoog), enz.

Runkeeper - bijhouden hoever en hoe hard ik heb gelopen.

Zombies! Run! - zelfde als Runkeeper maar dan een variant waarbij je tijdens het hardlopen een spel speelt. Zo wordt er meer beleving toegevoegd aan het redelijk saaie hardlopen.

iPhone - Muziek luisteren tijdens het hardlopen en in de sportschool.

Fitbit - Stappenteller bij m’n voormalige bijbaantje in een viswinkel. Ik liep daar ongelofelijk veel op een dag en vond zoiets wel interessant om data over te verzamelen.

Wat voegen deze innovaties toe aan jouw sportbeleving?

Extra feedback over mijn prestaties. Zo kan ik mijn voortgang of stagnatie kwantificeren en kijken waar ik wel of niet kan verbeteren. De muziek en Zombies! Run! zijn vooral om het leuker te maken, om beter in een flow te kunnen komen en dan minder bezig zijn met het denken over het sporten en meer met sporten zelf bezig zijn.

Welke frustraties brengen deze innovaties met zich mee?

Je bent heel erg lang bezig met alle apps en techniek instellen op jouw specifieke gebruik. Het is nooit plug and play, je moet verschillende accounts synchroniseren, instellen dan niet alle data gelijk op sociale media wordt geplaatst en pushberichten uitschakelen.

In de opstartfase naar het sporten zelf toe ben je vooral niet bezig met sport maar met de voorbereiding, tijd die ik veel liever besteed aan het sporten zelf.

Welke innovaties uit andere sporten zou je graag in het wielrennen terugzien?

Van alle andere sporten ken ik voetballen het beste en wat ik daar vooral terugzie is heel veel informatie over de spelsituatie die op dat moment zich afspeelt. Bij een corner wordt er weergegeven hoeveel corners er al zijn geweest, hoe goed een bepaald team is met corners, welke specifieke spelers bij deze spelsituatie worden betrokken etc. Dit allemaal overzichtelijk gepresenteerd in een banner onderin beeld.

Per voetballer worden er ook vaak verhalen verteld, hoe veel gelukte passes, hoe sterk ze zijn in duels, hoe vaak ze al geschorst zijn en waarom zij meer een aanvallende vleugelspeler zijn dan een rasechte rechtsback. Ik zou niemand het verschil tussen een knecht en een sprinter (beetje overdreven) in het wielrennen kunnen uitleggen. Hier ontbreekt het voor mijn begrip van de sport aan doelstellingen per wielrijder: wat is het doel van een knecht tijdens een wielerrit, wat gaat een sprinter doen als hij/zij niet aan het sprinten is?

Als je wel eens naar wielrennen op televisie kijkt, wat kan het wielrennen dan leren van de verslaglegging van andere sporten, zoals voetbal, rugby, hockey, enz?

Voetbal:

- Contextuele informatie bij elke verschillende spelsituatie

- Contextuele informatie per spelers; wat is zijn rol, verschillende kwaliteiten, onderlinge verhoudingen met het team

- Thuis- en uitvoordeel

- Contact met het publiek; in een voetbal stadion kan het echt ‘heksen’ als het hard tegen hard gaat, zingend publiek, vuurwerk op het veld etc…

Rubgy: (de Engelse variant, niet met die power ranger pakkies)

- Beslissingen van de scheidsrechter kunnen via de stadionspeakers worden gehoord en zo is er nooit verwarring over wat er precies gaande is op het veld.

E-sports (competitief gamen)

- Bij E-sports wordt het commentaar altijd door meerdere personen gegeven. Dit is deels omdat het tempo van een dergelijke ‘sport’ veel hoger ligt dan traditionele sporten maar een groter bijkomend voordeel is dat de verschillende commentatoren zich op een onderdeel kunnen specialiseren. Je hebt hosts; die praten het gebeuren leuk aan elkaar, play-by-play-casters; leggen stap voor stap uit wat er precies gaande is zodra de spelers elkaar het vuur aan de schenen leggen, colour-casters/analysten; gaan dieper op de strategie van teams in, zijn reactief aan play-by-play-casters.

Door een enkeling te vervangen door drie verschillende ‘casters’ wordt er veel meer informatie verschaft aan de kijkers en kan er tijdens de dode spelmomenten gewoon door worden gepraat over de gebeurtenissen van de wedstrijd op meerdere niveaus.

Wat is jouw idee om het wielrennen te verbeteren? Denk aan de sport zelf, aan jezelf als amateurwielrenner of aan jouw beleving als fan voor tv of live bij de koers.

Meer contextuele informatie tijdens de rit. Ik kijk alleen de laatste vijftien minuten omdat ik vanwege mijn tekort aan kennis niet begrijp wat er gaande is in de overige drie uur van de rit. Ja leuk er rijdt een groep wielrenners weg maar wie zijn het, wat voor voordeel levert dit op op de korte termijn. Wat is in godsnaam een demarrage.

Voor mij als leek is er te weinig uitleg en informatie gegeven tijdens een uitzending over wat er tijdens de etappes gebeurt. De laatste vijftien minuten zijn logisch, alle wielrenners zijn dichtbij hun doel, het eerste over de finish fietsen, logisch dat ze harder gaan fietsen.

Lees ook

Final Story: de fiets als versneller van duurzame innovatie

Naast terugblikken op de Tourstart is het tijd om vooruit te kijken: welke economische, culturele, sociale en technologische zaadjes zijn dankzij de Grand Depárt gepland? 10 augustus

Terugblik Grande Finale Café du Tour #4

Het Café du Tour was vrijdag 3 juli bij de Jaarbeurs met zicht op de finishlocatie van de proloog van de Tour de France en kende een internationaal tintje. 09 juli

TOURLAB Bedtime Stories: Chapter 1

During the Grand Depart, thousands of journalists stay at Dutch hotels. Many of them find a 'Bedtime Story' on their pillow. In chapter 1 we introduce you to cycling city Utrecht. 02 juli

TOURLAB Bedtime Stories: Chapter 2

During the Grand Depart, thousands of journalists stay at Dutch hotels. Many of them find a 'Bedtime Story' on their pillow. In this second chapter, we tell you the story of the Happy Biking Project. 02 juli