Uitdaging: Fietsdrukte

In Utrecht worden 36% van de ritten per fiets gemaakt. Steeds meer mensen ontdekken wat voor een fijne fietsstad Utrecht is. Maar meer mensen, betekent drukke fietspadden. En drukte maakt het lastiger je eigen tempo te rijden, levert onveilige situaties op en ook gezellig kletsend naast elkaar rijden, lukt niet altijd. Bredere fietspaden is de ultieme oplossing, maar in een compacte stad is dat niet altijd mogelijk.

In Utrecht worden 36% van de ritten per fiets gemaakt. Steeds meer mensen ontdekken wat voor een fijne fietsstad Utrecht is. Maar meer mensen, betekent drukke fietspadden. En drukte maakt het lastiger je eigen tempo te rijden, levert onveilige situaties op en ook gezellig kletsend naast elkaar rijden, lukt niet altijd. Bredere fietspaden is de ultieme oplossing, maar in een compacte stad is dat niet altijd mogelijk.

Deze challenge is afgelopen. Bekijk hieronder welke ideeën ingediend zijn.

Concepten voor Fietsdrukte

Obstakelvrije randen

Fietspaden worden ‘op de tekentafel’ ontworpen, zonder rekening te houden met de werkelijkheid. Gevolg: op fietspaden die volgens de normen breed genoeg zijn voor twee fietsers, kan je in de praktijk niet inhalen. De breedte is niet beschikbaar, omdat er aan de randen obstakels staan: geparkeerde auto’s, hekken, palen, afvalbakken, en ook geparkeerde fietsen. Fiets je aan de rechterrand, dan bots je op de obstakels, en soms geldt dat ook voor de linkerrand. Door een strook van 40-50 cm aan weerszijden van een fietspad duidelijk te markeren, kunnen fietsen / auto’s die (deels) in deze ruimte staan worden verwijderd. Alle vaste obstakels (hekken, afvalbakken) moeten ook worden verplaatst.

Breedte fietspaden 100% benutten

Weg met de achterhaalde fietspaden

Nederland legt sinds de jaren ‘70 fietspaden aan in de steden, en is daarin wereldleider. Fietsactivisten in andere landen zijn jaloers op wat hier bereikt is, en de opgedane kennis wordt in toenemende mate geëxporteerd. In eigen land worden de nadelen echter zichtbaar, vooral in de binnensteden waar het fietsen zich steeds meer concentreert. De fietspaden zijn te smal, verbreden is moeilijk, er rijden veel meer brommers en scooters dan voorzien in de jaren ‘70. De scootmobiel en de Canta werden ook niet destijds voorzien. Het aantal voetgangers in de binnensteden neemt ook toe. Op de fietspaden nemen de snelheidsverschillen toe, en dat zal alleen maar erger worden, doordat electrische fietsen steeds goedkoper en krachtiger worden. Het betekent allemaal vertraging en ergernis voor de fietsers, dat terwijl de fietspaden mede bedoeld waren om het fietsen aantrekkelijker te maken.

Er moet dus een alternatief komen voor de verouderde fietspaden en fietsstroken, zonder terug te keren naar de onveilige en stinkende straten van de jaren ‘70. Dat is vooral een prioriteit in de binnensteden. De brede fietspaden in de buitenwijken voldoen nog aan hun doel: ze zijn ook zelden druk.

Het hoeft niet allemaal in één keer, de fietspaden zijn ook geleidelijk aangelegd. Het opheffen van fietspaden in de buurt van drukke kruisingen in de binnenstad is een goed begin. Enkele voorbeeld-projecten kunnen snel worden uitgevoerd.

Jaren-70 fietspad heeft zijn tijd gehad

ÜBERfiets

Een groot deel van de fietsdrukte bestaat vanwege frustratie en haast; veroorzaakt door een fiets die je kwijt bent, een grapjas die z’n hangslot om jouw fiets heeft gehangen et cetera. Legio voorbeelden. Chagrijnig fiets je als een formule 1 coureur naar je doel toe; school of je werk.
Met één simpele oplossing kun je van al deze ellende een gestroomlijnde ervaring maken.

Door alle reeds gestalde fietsen onderdeel te maken van een deelfietsen systeem is voor iedereen ten aller tijden een fiets beschikbaar, en wordt een groot deel van de aanwezige fietsen overbodig gemaakt.
Forensen vertrekken allemaal op verschillende tijden en stallen hun fietsen daarom ook voor verschillende perioden. In de tussentijd worden deze fietsen niet gebruikt en staan ze eigenlijk in de weg.
Door deze fietsen juist in die periodes in te kunnen zetten zijn er fietsen in overvloed en kan iedereen vrolijk zijn of haar bestemming bereiken. (Wel de fiets terugzetten voor de eigenaar weer terugkomt.)

Uber, maar dan voor fietsen

Auto’s

Utrecht is helemaal geen fijne fietsstad, daarvoor is de stad te druk, onoverzichtelijk, en omslachtig. (Waarom is er na tig jaar nog steeds geen tweede fietstunnel ten oosten van het station om in het centrum te komen?)
Niemand wil zich aanpassen aan het andere verkeer, zodat het een gevaarlijke fietsstad is. Aangezien het ook geen aantrekkelijke ‘wandelstad’ is (te drukke wegen en lelijke hoogbouw), is wandelen geen optie. Daarnaast is er voor fietsers en brommers geen enkele prikkel om voor rood te stoppen. (Automatische drempel een idee?) De enige reden dat mensen op de fiets stappen, is omdat het openbaar vervoer er langer over doet.
Weer alle auto’s uit de drukke delen en voer riksja’s in.

Alle auto's/bussen uit de drukke straten.

Matrixborden

Fietsers steken hand in eigen boezem

Fiets-verkeersinformatie

Vanochtend las ik op De Utrechtse Interent Courant dat de gemeente Utrecht een verwijssysteem gaat aanleggen dat aangeeft hoeveel plekken beschikbaar zijn in welke fietsenstalling, zodat mensen hier hun route op kunnen aanpassen. Eenzelfde systeem (of aansluitend op het zelfde systeem) kan fietsers vertellen hoe lang het duurt om een bepaald druk fietspad af te leggen (zoals op snelwegen ook gebeurt). Hierbij kun je fietsers ook over andere routes leiden die op dat moment rustiger en dus sneller zijn (denk aan de clip bij Blaudzun’s titelsong voor de tour!).

Link naar DUIC-artikel: http://www.duic.nl/nieuws/gemeente-utrecht-wil-digitaal-verwijssysteem-fietsparkeren/

Matrix-borden langs fietspaden vertellen hoe veel tijd je kwijt bent op een bepaalde route en hoe je mogelijk sneller om kunt fietsen.

Treintje rijden

Fiets in een trein van 10 en win!

Kritische noot: hoezo fietsdrukte meer plezier opleveren?

Dit is geen innovatief idee van mij maar een kritische noot over een deel van dit onderzoek. Ik snap namelijk niet dat een groot deel van de fietsers zich ergert aan het lange wachten voor de verkeerslichten.
Het gros van de fietsers die ik om me heen zie fietsen gebruikt tijdens het fietsen een smartphone. Het gebruik hiervan levert nogal gevaarlijke situaties op doordat veel mensen helemaal opgaan in hun telefoon en zich totaal onbewust zijn van de gevaren die zij hiermee (kunnen) creëren. ‘Gezellig kletsen met elkaar op de fiets’... door de telefoon misschien? Een groot deel lijkt uit te gaan dat de rest van de wereld maar moet raden of snappen naar welke kant ze opgaan en ze ook nog verbaasd of geïrriteerd reageren als je hier wat van zegt. Hierover lees ik niets terug. Misschien omdat dit juist mijn grootste ergernis is in het fietsverkeer in Utrecht en ik hier meer dan zuur op reageer. Des te groter dus mijn verbazing over de 33 procent die zich ergert aan het wachten voor verkeerslichten, immers, een telefoon biedt toch dan juist de nodige afleiding? Misschien dat niemand rept over deze irritatie omdat men dan ook verantwoording over het eigen (telefonisch) handelen moet uitleggen?

Brengt mij toch op een innovatief idee: vind een apparaat uit dat mobiel verkeer op drukke wegen, kruispunten of zone in de stad, onmogelijk maakt. Een stoorzender.

Overigens: mee eens dat de verkeerslichten slecht zijn afgesteld. Wanneer voor wandelaars het licht op groen springt en dezelfde weg op hetzelfde moment de fietser moet wachten is onlogisch. Jammer dat de politie vervolgens wel de fietsers die m.i. terecht door rood fietsen een bekeuring krijgen (recent bij overgang Maliebaan - burg. Reigerstraat / Nachtegaalstraat).

Succes met je onderzoek!

Demotiveren smartphone

Iedere fiets is een instrument

Samen één compositie

continue overlast door niets en niemand ontziende fietsers

Centrum utrecht, trottoir tegen pui Bijenkorf is racebaan voor fietsers die niet kunnen wachten om rechts af ge slaan bij rood licht, voetgangers opzij!
Heel utrecht centrum kent nauwelijks stoepranden, fietsers passeren elkaar, rijden tegen het verkeer in, moeten naar de supermarkt aan de linker kant, het trottoir is de uitbreiding van het rijwielpas, dus voetgangers opzij!
Voetgangersgebied winkelgebied centrum, wat toch lastig dat je daar alleen tussen 21 en 06 uur mag fietsen, dat verbod negeren we massaal, zonder beperking van snelheid, druk bezig met de telefoon, 1 hand op het stuur, niet naar de omgeving kijkend racen we verder, voetgangers opzij!
Verkeersbord of lantarenpaal bij een zebrapad, een zegen, zet je fiets er aan vast, liefst dwars over het zebrapad en de geleidestrook voor slechtzienden, fietsers moeten alle ruimte hebben, voetgangers opzij!
Voetpad van Smakkelaarsveld naar Vredenburg aangeduid met rond blauw bord voor voetgangers en grote gele borden NIET fietsen, die zijn veel sneller dan het fietspad 10 meter ernaast, dus daar fietsen we met zijn allen graag overheen,voetgangers opzij!
gevel Hoog Catharijne Ventweg Smakkelaarsveld, daar kan ik mijn fiets kwijt, ik hoef niet af te stappen, ik kan daar gewoon met 25 km per uur over het smalle trottoir fietsen, voetgangers opzij!
Ik ben er en moet nu mijn fiets parkeren, dicht bij, lopen is slecht voor een fietser dus zet mijn fiets ergens tegen een duidelijk gemarkeerde nooddeur, op smalle trottoirs zodat de voetganger naar het fietspad moet, voetgangers opzij!
Concept: volledig verbod in utrecht centrum op verplaatsen te voet, er komt veel ruimte vrij voor de fiets, de gemeente staat er al achter, die wil de fietsstad bevorderen, koste wat het kost.

voetgangers opzij!

Nationale 10 minuten dag

Onthaatsen doormiddel van 10 minuten van huis gaan

The Social Light

Als het druk is, is de kans groot dat je tegen iemand aan fietst als je een beetje haast hebt, of dat mensen gaan morren als je belt dat je er langs wilt. Om communicatie tijdens deze drukte te verbeteren kan je The Social Light gebruiken. Dit is een achterlicht waarop je teksten kan laten zien. Bijvoorbeeld “sorry!” als je per ongeluk tegen iemand aan botst. Of kan je juist tegen iedereen die je inhaalt “goedemorgen!” zeggen om de sfeer in de ochtend wat te verbeteren! Hopelijk wordt zo het fietsen met z’n allen op het fietspad een stukje socialer.

Je kan teksten weergeven op je achterlicht.

Andere uitdagingen

Uitdaging 1: Fietsomleidingen

Er wordt hard gewerkt om Utrecht nog mooier te maken. Maar in de tussentijd kampen we met verbouwingen, omleidingen en afzettingen. Het lijkt er wel eens op dat je elke week weer een net iets andere route rondom het station moet nemen. En ook op de Uithof kunnen fietsers tijdens de bouw van de tramlijn van een flink aantal fietspaden geen gebruik meer maken. Dat roept frustraties op. Natuurlijk is het soms noodzakelijk om fietsers om te leiden, maar er moeten toch zeker oplossingen te bedenken zijn, die het misschien zelfs leuk maken om een keer een andere route te nemen. Hoe kunnen we fietsomleidingen leuker maken?

Uitdaging 2: Stoplichten

Stoplichten zijn en blijven een grote frustratie voor fietsers. Niks lekkerders dan in een flow door Utrecht fietsen. Maar waarom staan er zoveel stoplichten op routes door de stad heen? Waarom staan stoplichten onderling slecht afgesteld en moet ik bij elk stoplicht weer stoppen? En die wachttijd, kan dat niet korter? En waarom mogen voetgangers wel al oversteken en sta ik als fietser nog steeds stil? Hoe kunnen we de doorstroom bij stoplichten leuker maker voor fietsers?