Uitdaging: Fietsomleidingen

Er wordt hard gewerkt om Utrecht nog mooier te maken. Maar in de tussentijd kampen we met verbouwingen, omleidingen en afzettingen. Het lijkt er wel eens op dat je elke week weer een net iets andere route rondom het station moet nemen. En ook op de Uithof kunnen fietsers tijdens de bouw van de tramlijn van een flink aantal fietspaden geen gebruik meer maken. Dat roept frustraties op. Natuurlijk is het soms noodzakelijk om fietsers om te leiden, maar er moeten toch zeker oplossingen te bedenken zijn, die het misschien zelfs leuk maken om een keer een andere route te nemen.

Er wordt hard gewerkt om Utrecht nog mooier te maken. Maar in de tussentijd kampen we met verbouwingen, omleidingen en afzettingen. Het lijkt er wel eens op dat je elke week weer een net iets andere route rondom het station moet nemen. En ook op de Uithof kunnen fietsers tijdens de bouw van de tramlijn van een flink aantal fietspaden geen gebruik meer maken. Dat roept frustraties op. Natuurlijk is het soms noodzakelijk om fietsers om te leiden, maar er moeten toch zeker oplossingen te bedenken zijn, die het misschien zelfs leuk maken om een keer een andere route te nemen.

Deze challenge is afgelopen. Bekijk hieronder welke ideeën ingediend zijn.

Concepten voor Fietsomleidingen

Omwind

Kunstmatige wind mee op de detour

Detour Theatre

Omrijden voor een optreden

Detourist

Jouw gids door de omleiding

Refresh Rewards

Beloning voor ervaren omrijders

De Zwarte Piste

Kies de omleiding die bij je rijstijl past

Gescheiden fietsbanen

Bij omleidingen komt vaak één fietsstrook voor beide rijrichtingen te liggen. Zeker bij grote projecten als het stationsgebied of de trambaan. Dat werkt chaos in de hand omdat fietsers vaak breder gaan fietsen (of staan bij een stoplicht) dan hun richtingsvak breed is. Ze denken dan ‘ik ga zo snel, ik kan er wel weer voorlangs invoegen voordat de tegenstroom eraan komt). Mensen die gewoon op hun eigen weghelft blijven worden daardoor gestoord door plotseling invoegende fietsers. Ik steek de hand in eigen boezem, want ik doe dat zelf ook wel eens. Meestal heb ik direct spijt, vooral als ik oudere mensen op de fiets zie. Die moeten zich toch continu rot schrikken van de snelheid en chaos volgens mij.

Daarom pleit ik voor het scheiden van de rijrichtingen. Dit kan bijvoorbeeld met plaatwerk waarmee ook bouwterreinen worden afgescheiden. Steeds vaker staan hierop mooie illustraties zoals bij de bouw van Vaartsche Rijn station. Ze kunnen gemaakt worden door kunstonderwijs, grafisch onderwijs in de stad of lagere en middelbare scholen in de buurt van de omleiding. Met historie van de plek, toekomstbeelden van de plek, dromen over de plek, vul het maar in.

Wellicht moet het plaatwerk slechts een meter hoog worden of zo, om veiligheid en openheid te behouden. Maar het is het waard om erover na te denken.

Vriendelijke groeten,
Niki Hendriks

De chaos verminderen door de richtingsbanen te scheiden.

iBeacon Battle

De route die bij je voorkeuren past

Bouwplaatsen vermijden

Fietsers worden normaal omgeleid ‘langs de hekken’ van een bouwplaats, zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijk route. Soms moeten ze zelfs op betonplaten of staalplaten door een bouwplaats. Iedereen weet dat bouwen veel rommel en modder oplevert, en op een of andere manier ‘lekt’ het altijd buiten de hekken. Het stationsgebied in Utrecht laat vele voorbeelden zien. Omleidingen voor fietsers moeten deze ‘modderzone’ vermijden, desnoods door een hele straat af te sluiten, om een moddervrije fietsstrook aan te leggen, of de eerstvolgende straat te gebruiken.

Beter iets langer omfietsen dan door bouwafval

Laatste Kilometer

Een unieke auditieve ervaring op de omleiding

Groepsdruk

Doorbreek jij de weg van de minste weerstand?

Fietsomleiding Scorebord

Als er bouwwerkzaamheden zijn wordt je vaak gehinderd in je fietstocht. Wat frustrerend is dat je niet weet hoeveel vertraging je dit gaat opleveren en hoe lang dit gaat duren. Daarom het idee van het Fietsomleiding Scorebord. Net zoals op de snelweg als er omleidingen zijn, wordt dit ook toegepast voor fietsers. Op het bord kan je de vertraging zien, het aantal dagen en eventuele andere boodschappen. Tekst is elke dag aan te passen zodat deze altijd actueel is.

Alle handige info die normaal ontbreekt bij een omleiding.

Andere uitdagingen

Uitdaging 1: Stoplichten

Stoplichten zijn en blijven een grote frustratie voor fietsers. Niks lekkerders dan in een flow door Utrecht fietsen. Maar waarom staan er zoveel stoplichten op routes door de stad heen? Waarom staan stoplichten onderling slecht afgesteld en moet ik bij elk stoplicht weer stoppen? En die wachttijd, kan dat niet korter? En waarom mogen voetgangers wel al oversteken en sta ik als fietser nog steeds stil? Hoe kunnen we de doorstroom bij stoplichten leuker maker voor fietsers?

Uitdaging 2: Fietsdrukte

In Utrecht worden 36% van de ritten per fiets gemaakt. Steeds meer mensen ontdekken wat voor een fijne fietsstad Utrecht is. Maar meer mensen, betekent drukke fietspadden. En drukte maakt het lastiger je eigen tempo te rijden, levert onveilige situaties op en ook gezellig kletsend naast elkaar rijden, lukt niet altijd. Bredere fietspaden is de ultieme oplossing, maar in een compacte stad is dat niet altijd mogelijk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat fietsdrukte meer plezier oplevert?