Uitdaging: Stoplichten

Stoplichten zijn en blijven een grote frustratie voor fietsers. Niks lekkerders dan in een flow door Utrecht fietsen. Maar waarom staan er zoveel stoplichten op routes door de stad heen? Waarom staan stoplichten onderling slecht afgesteld en moet ik bij elk stoplicht weer stoppen? En die wachttijd, kan dat niet korter? En waarom mogen voetgangers wel al oversteken en sta ik als fietser nog steeds stil?

Stoplichten zijn en blijven een grote frustratie voor fietsers. Niks lekkerders dan in een flow door Utrecht fietsen. Maar waarom staan er zoveel stoplichten op routes door de stad heen? Waarom staan stoplichten onderling slecht afgesteld en moet ik bij elk stoplicht weer stoppen? En die wachttijd, kan dat niet korter? En waarom mogen voetgangers wel al oversteken en sta ik als fietser nog steeds stil?

Deze challenge is afgelopen. Bekijk hieronder welke ideeën ingediend zijn.

Concepten voor Stoplichten

Van stoplicht naar waarschuwingslicht

Op veel rotondes in Utrcht Zuid wordt het verkeer geregeld met verkeerslichten. Op drukke momenten is dat noodzakelijk. Op rustiger momenten is het inefficiënt. Fietsers (maar ook auto’s en voetgangers staan te wachten voor lege rijbanen. Dit nodigt uit tot door rood rijden. Mijn voorstel is om de verkeersintensiteit te meten middels lussen in de weg en bij een wat lagere intensiteit de lichten oranje te laten knipperen. Dit activeert de eigen verantwoordelijkheid van verkeersdeelnemers. Zorg dat glashelder is wie er voorrang heeft en laat de mensen het onderling regelen zoals dat op duizenden plekken in de stad al elke dag gebeurd. Op het moment dat de lichten wel werken weet iedereen ook dat het nu druk is en dat je moet stoppen.

Het gebeurt nu ook al maar dan alleen ‘s nachts als er echt bijna geen verkeer is. Mijn oproep is om ook bij wat meer verkeer mensen gewoon zelf te laten regelen wanneer er door gereden kan worden. En pas als het zo druk is dat verkeerslichten echt noodzakelijk zijn omdat anders het verkeer uit één richting er niet meer tussen komt nemen de machines het weer over van het gezonde verkeersinzicht van de Utrechters.

Stoplichten vaker oranje laten knipperen

Rotondes

Waarom een nieuw idee als er een heel goed bestaand idee is dat niet wordt toegepast? De rotonde is een prima manier om weggebruikers op een gelijkwaardige manier voorrang te verlenen en je staat nooit op de computer te wachten! Op een rotonde hebben voetganger, fiets en auto dezelfde rechten. Rotondes maken een hoekige kruising tot een vloeiende cirkel.In andere Europese landen hebben rotondes al tienduizenden stoplichten verdrongen, gewoon omdat ze niet meer nodig zijn! Hoe meer fietsers er zijn, hoe beter een rotonde recht doet aan hun aantal, en niet aan het surplus aan power van de auto. Op het traject binnenstad - Uithof kunnen zo twee of drie rotondes de fietsers vrij baan geven (Maliebaan, Jan van Scorelstraat). Rotondes geven een perfecte flow, kosten geen energie, Designers, techneuten en prototypes zijn niet nodig. De enige fietsers die een hekel hebben aan rotondes zijn, oh ironie, de renners van de Tour

Haal stoplichten weg en vervang ze door (kleine) rotondes

Stoplichtvrije fietsroutes

Fietsers moeten de kans krijgen om stoplichtvrij te fietsen. Dat kan beginnen met de aanleg van drie stoplichtvrije routes door de binnenstad: oost-west langs Smakkelaarsveld, van Station Vaartsche Rijn naar Maliebaan, en een noord-zuid route binnen de singels. Vervolgens worden deze aangesloten op stoplichtvrije fietsroutes van/naar de buitenwijken.

Stoplichtvrij fietsen.

Top 2000

Als je toch staat te wachten:
Luister dan ondertussen lekker naar de top 2000 die live vanuit de speakers boven het stoplicht hangen!
Het brengt sfeer, verbondenheid en past precies bij deze donkere dagen. Plus het spreekt alle leeftijden aan.
Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, plus het is goedkoop en makkelijk te maken.
Voorbeeld plek: voor het stoplicht bij muziektempel Tivoli Vredenburg.

stop 2000 a gogo

Voorrang voor fietsers

Geef fietsers voorrang boven het gemotoriseerd verkeer bij stoplichten. Makkelijk te bedenken en snel uitvoerbaar, maar inderdaad niet leuk voor de automobilist.

Fiets boven auto

Omfiets-Lijn

Analoog aan de omfiets-wijn…
Een lijn die een alternatieve route aangeeft , van veel betere kwaliteit.
Weg van de gebaande paden ontsnappen aan de massasprint!

Bijvoorbeeld op de Croeselaan voor het station bij die grote rode fiets oversteken en je weg rustig op het brede fietspad langs de Jaarbeurs vervolgen.
In plaats van je over het smalle twee-richtings fietspad met 3 stoplichten in de kudde langs de Rabobank verrekijker wurmen. En dan pas oversteken…

De lijn is bijvoorbeeld gestippeld met een pijl er tussen en vervaagt als je eenmaal ’ op de goede weg’ bent

Alternatieve iets langere route, kwalitatief veel beter,

Burgemeester legt stoplicht-beleid uit

Alle stoplichten in Nederland hebben een functie, dat verschilt per locatie. In de binnensteden en dichtbebouwde wijken is het doel bijna altijd: de auto voorrang te geven boven kruisend fiets- en voetgangersverkeer. In dat geval betekent een stoplicht per definitie vertraging voor fietsers en voetgangers. Als je de stoplichten weghaalt, dan is er geen vertraging meer voor fietsers, wel voor de auto en het vrachtverkeer.

Het is dus het ene of het andere. Je vertraagt de auto, of je vertraagt de fietser. Utrecht heeft ervoor gekozen, om vooral het fietsverkeer richting binnenstad te vertragen, om de bereikbaarheid per auto te vergroten. Dat is goed zichtbaar op de Maliebaan, waar de stromen elkaar haaks kruisen. De gemeente laat fietsers van/naar binnenstad wachten op de auto van/naar binnenstad. Dat probleem herhaalt zich op kleinere schaal, bij vele stoplichten.

Dat beleid wordt echter nooit uitgelegd, en dat leidt tot ergernis. Daarom moet de burgemeester persoonlijk naar de stoplichten komen, om aan wachtende fietsers uit te leggen waarom Utrecht de auto voorrang geeft. Dat zou twee of drie keer per week moeten gebeuren, bij verschillende stoplichten. De burgemeester moet telkens een half-uur blijven staan, en het moet ook van tevoren worden aangekondigd waar hij gaat staan. Dat de burgemeester persoonlijk het beleid uitlegt, zal de kloof tussen fietsers en bestuur iets dichten.

Vertel de fietsers waarom ze moeten wachten

Startopstelling

Op een circuit voor motor races staan bij de startstreep van die haken waar de motor moet starten. Het lijkt mij grappig als dat bij de stopstreep bij het stoplicht komt te staan. Mensen gaan vast niet in zo’n vak staan, maar het staat leuk!

Startopstelling voor fietsers net als bij een MotoGP circuit

Meditatiecursus

Stoplichten kunnen niet korter, gezien het aantal auto’s dat moet doorstromen. (Minder auto’s is altijd een oplossing.) Waar iedere fietser wel zelf voor kan zorgen, is onthaasten. Wacht gewoon tot het stoplicht op groen gaat.

Gewoon de tijd nemen voor je reis van A naar B.

Amsterdamse stoplichten

Het was al een goed initiatief om op diverse plekken de wachttijd met ledlichtjes aan te geven. Helaas werken deze ledjes zo, dat ze niet in een continue snelheid aftellen, maar afhankelijk van de verkeerssituatie. Zo weet je dus nog niet hoe lang je moet wachten. Het is mij meerdere malen gebeurd dat ik dacht nog een tijdje te moeten wachten (ring bijna helemaal rood) en ik vervolgens gewoon naar het verkeer keek, en opeens het groene licht miste, omdat de ledjes ineens veel sneller aftelden. Ook andersom is vervelend; je denkt bij a te mogen (ring al bijna helemaal uit), gaat hij opeens heel langzaam aftellen!

Een beter alternatief zijn de lichten in Amsterdam, waarbij een secondenteller afloopt. Je weet het exact aantal seconden (is bijna altijd onder de minuut) en kunt vervolgens gewoon lekker om je heen kijken, je vermaken met wat je om je heen ziet. Je weet intuïtief wanneer je ongeveer mag. Volgens mij helpt het ook nog om te beseffen dat je bijna nooit heel lang hoeft te wachten, ook al denken we dat wel grin.

Ze zullen vast duurder zijn, maar de huidige led-ring-lampen zijn vast ook duurder dan gewone en als ze vervolgens geen effect hebben, is het helemaal zonde van het geld.

Stoplichten met nog te wachten tijd, maar niet met de huidige ledjes, maar met secondenteller.

Lichten uit, soepel doorrijden

Stoplichten zorgen voor tijdverlies en gevaar, uitzetten is de oplossing

Groene golf LED-verlichting

In de aanloop naar het stoplicht zie je aan de zijkant van het fietspad kleine led lampjes in de weg zitten. Als deze lampjes groen branden op de plek waar jij fietst, en je fietst 20 km/u dan haal je het groene stoplicht. Als ze iets voor je uit groen branden, moet je even doorfietsen om het groene licht te halen. Hiermee zorg je ervoor dat de doorstroom verbeterd wordt.

Als je 20km/h rijdt en de LED-lampjes branden groen, dan haal je het groene stoplicht.

Zo snel als google maps zegt

Haal alle stoplichten weg en zet alarmlichten neer die alleen afgaan als de bus er aankomt. zo kan je altijd door fietsen en schik je ook niet als je door rood rijd (wat veel Utrechters nu toch doen) en er ineens een bus langs komt. Voor hele drukke stukken waar dit niet mogelijk is zou ik zeggen bus/autobaan 1 meter naar beneden en fietspad 1,5 meter omhoog door middel van lichtgewicht constructies.

je kan altijd fietsen behalve als er een bus aan komt

Andere uitdagingen

Uitdaging 1: Fietsomleidingen

Er wordt hard gewerkt om Utrecht nog mooier te maken. Maar in de tussentijd kampen we met verbouwingen, omleidingen en afzettingen. Het lijkt er wel eens op dat je elke week weer een net iets andere route rondom het station moet nemen. En ook op de Uithof kunnen fietsers tijdens de bouw van de tramlijn van een flink aantal fietspaden geen gebruik meer maken. Dat roept frustraties op. Natuurlijk is het soms noodzakelijk om fietsers om te leiden, maar er moeten toch zeker oplossingen te bedenken zijn, die het misschien zelfs leuk maken om een keer een andere route te nemen. Hoe kunnen we fietsomleidingen leuker maken?

Uitdaging 2: Fietsdrukte

In Utrecht worden 36% van de ritten per fiets gemaakt. Steeds meer mensen ontdekken wat voor een fijne fietsstad Utrecht is. Maar meer mensen, betekent drukke fietspadden. En drukte maakt het lastiger je eigen tempo te rijden, levert onveilige situaties op en ook gezellig kletsend naast elkaar rijden, lukt niet altijd. Bredere fietspaden is de ultieme oplossing, maar in een compacte stad is dat niet altijd mogelijk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat fietsdrukte meer plezier oplevert?